18 Nisan 2012 Çarşamba

HACI MURAT, Tolstoy

Hacı Murat Lev Tolstoy
Hacı Murat
Lev Tolstoy
Ülen dedim n'oluyor. Kitapçıda bu kitabı görünce, babamın da bana "vayyy hacı Murat" diye seslenişi aklıma geldi. Yemin ederim, sadece HACI MURAT yazıyor diye kitabı almıştım. O dönem hiç de kitap okuyacak halde değildim. "Kimmiş bu HACI MURAT" dedim ve sayfaları okumaya başladım..

Hacı Murat'ın filmi bile varmış :) Tahmin edin kim oynamış başrollerinde. Elbette, 1967 senesinde Cüneyt Arkın oynamış. Ama öncesinde İtalyan'ların 1959'da  çektiği ve başrollerinde Steve Reeves'in oynadığı bir film var. Türkiye'deki ilk filmden sonra HACI MURAT GELİYOR (Cüneyt Arkın, 1968) ve 1972'de HACI MURAT'ın İNTİKAMI (Tamer Yiğit) filmleri çevrilmiş. Valla çocukken çok filme giderdim ama bu filmleri hiç hatırlamıyorum. Demek benim dönemlerimde bu filmi göstermemişler. Belki de ben 80'lerin çocuğu olduğumdan, böylesi isyankar filmleri pek göstermiyorlardı. Neme lazım dağa felan çıkabilirdik. ;)

 Hacı Murat gerçek bir kişidir. Hacı Murat (Rusça: Хаджи-Мурат, Avarca: Khadji Murad) (d. 1790'ların sonu - ö. 23 Nisan 1852), Şeyh Şamil zamanında yaşamış olan İmam Şamil'in naiblerinden olan Avar kökenli Kafkasyalı lider. Vikipedi Özgür Ansiklopedi'de yazıyor bu bilgiler. ( Bkz: http://bit.ly/HPKVdC )

Bu kitapda, hem o dönemin Rusya'sını ve Kafkas'lardaki direnişi okuyacaksınız. Sade bir dille ve dataylı ortam anlatımıyle kendinizi orada hissedebilirsiniz. Hacı Murat'ın Şeyh Şamil ile arasının açılmasından sonra, Ruslara sığınmasını ve onurlu bir şekilde dimdik ayakta durmasını anlatır. Oysa Ruslar da Hacı Murat'ı öldürmek istemektedirler. Ancak çıkarlar iki düşmanı ittifak haline getirmiştir. Dalından koparılan çiçek, artık o çiçek değildir. Farklıdır..




Hiç yorum yok: